måndag 3 oktober 2016

Spinnrockar och svampar.

Hoppas helgen varit fin för er. Min lördag blev precis lika mysig som jag hoppats. Började med att kliva upp tidigt med ongen - gäsp - och lät karln sova gött ett par timmar till. Så stack jag iväg och hämtade upp Carolina. Vi åkte på fyra olika loppisar, jag gjorde kanske inte dunderfynd. Ett metspö till ongen, en bok, en pälsmössa som kanske är den fulaste i världen och just därför köpte jag den, samt en verktygslåda med lite blandade verktyg till ongens dagis. De har efterlyst snickarprylar så jag tänkte att vi kunde bidra med lite!
Efter loppandet åkte vi hem till Carolina igen. Beställde ull från World of wool..... Jag beställde grön och gult av Silk'N'Soft som jag tänker ska bli något babyplagg. Merino och Tussah silk, kan inte vara annat än underbart mjukt och skönt för en liten bebis. Sedan smög det med tre färger av Merino, grått, mintfärgat och rosa. Tänker att jag ska spinna garn till en sjal. Ska också erkänna att jag är väldigt sugen på en ny spinnrock. En Kromski Mnistrel..... När jag fyllde 30 köpte jag en Ashford Traveller, som jag sedan sålde och bytte ut till en Joy 2. Det är bra att spinna på men jag vet inte om jag är lika kompis med den som jag ändå var med min Traveller. Så nu är jag då sugen på att testa ett helt annat märke. Jag tänker att jag ska spara ihop till den när jag börjar jobba. ELLER köper jag den som examenspresent till mig själv i februari....


Nå, när jag skulle packa ihop stickningen jag skulle ha med till Carolina så hittade jag igen en stickning som jag glatt påbörjade i somras och som jag sedan glömde bort... En babyfilt jag började med till det väntande vårbarnet. Eftersom jag under hela graviditeten med ongen mer eller mindre oroade mig och väntade på missfall beslutade jag mig i somras när jag blev gravid att jag inte skulle oroa mig utan istället glädjas. Kändes lite som IN YOUR FACE när sedan missfallet kom. Nå. Nu hittade jag igen filten. Och när jag satt med den där i knäet så kände jag att.. jo, jag ska nog sticka klart det. Nu blir det ingen vårbebis, så garnet jag valde ut som skulle vara lätt vårgrönt till en filt med lövmönster känns kanske inte aktuellt på samma vis. Men jag ska ändå sticka klart den.


Babyfilten, i ett underbart mjukt garn jag köpt på Garnkorgen.

Det blev lite ullnördande. Åter till helgen. Igår åkte jag och ongen ut till min syster som bor en bit ifrån stan, mitt ute i skogen. Helt underbart väder! Riktig höst. Klarblå himmel och skogen var klädd i gult och rött. Helt ljuvligt. Snacka om att jag laddade energi när vi gick i skogen. Vi plockade svamp! Maria plockade matsvamp, Viggo plockade pysselsvamp och jag plockade färgsvamp. Eller. Jag hoppas jag plockade färgsvamp. Det är svårt att se skillnad på svamp och svamp tycker jag. Har tänkt att jag ska bli medlem i Svampfärgarsällskapet för att lära mig mer. Man kan ju få så fantastiska färger av svamp! Det ryktas om att det ska bli en kurs i februari, och den har jag skrivit upp mig på intresselista för. Hoppas verkligen den blir av.
Underbar dag i höstskogen i Kovland.
Vi fick med oss ved hem från syrran också. Så igår kväll hade vi premiärgrillning i öppna spisen för den här hösten/vintern. Grillade korv till kvällsmat. Önskar jag kunde lägga upp ett filmklipp, för det knastrade och sprakade så mysigt. Torr gran!

Önskar er en trevlig start på veckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar