onsdag 14 oktober 2015

YOGA.

Tänkte att jag skulle börja med yoga. Helst hade jag velat gå på ett glassigt yogaställe inne i stan. Det finns ju ett par stycken. Jag skulle glida in där och yoga lös och vara harmonisk. Men inser att jag inte riktigt får in det tidmässigt eller ekonomiskt just nu. Småbarnsmorsa som pendlar 4,5 h om dagen tre dagar i veckan. Student. Ja ni vet allt det där. Sedan finns det ju en hel del annat som ska hinnas med på den fira tiden.

Men kom igeeeen, tänk på dig sjääälv. Kom igeeeeen, prioritera dig sjääääälv.
Jo, det gjorde jag! Jag letade rätt på en app och köpte den för 40:-, rullade ut yogamattan jag tidigare använt för att blocka stickade plagg. Kollade noga så inga nålar satt kvar, vore ju synd att vilande valpen blev vrålande hyndan istället pga nål i röven.

Började ladda ned appen. Mycket förväntansfull! Skyndade mig att dra på mig ett långt följsamt linne. Som luktar lite unket. Måste tvättas. Ipaden dör. Va faaaan. Slutspelad av TokaBoka och Fispianot. Dvs, appar ongen roar sig med. Sätter i laddaren. Väntar tålmodigt. Kom igen då, kom igen.

Så, ja! Nu. Startar upp paddan. Fortsätter ladda ned. PIIIP, INGET UTRYMME KVAR! Men vad tusan jag har inte TID men det här, jag ska tänja kroppen och bli mindfull. Eller var det... äh, skitesamma. Raderar någon traktorapp och pussel med tjocka lantdjur. Ah, äntligen.

Klickar igång appen. Hurra! Nuså. 30 minuters nybörjare? Ja, det blir bra. Jag har ju faktiskt yogat förr. Visserligen var det säkert fem år sedan snart. Kör igång. Sträcker genast någon muskel bak i axlarna. Försöker hänga med den sprättiga instruktören. Va faaan, vaddå... ska jag få ned skallen och kyssa smalbenen? Skämtar de? Efter 10 minuters flåsyoga inser jag att jag nog får börja lite lättare. 15 minuters avslappningsyoga. Bättre. Kör igång.

Funkar hyffsat. Instruktören påpekar hela tiden "slaaaappnaaa aaaav i bäääckeeneeeet". Va fan, det drar och spänner precis överallt! Hur ska jag kunna bena ut allt spännande till bäckenet? Mitt ben! Min arm! Min stackars nacke.
Nå, nu ska det andas. Liggande i lilla valpen eller vad det var. Andas. Och tänk på kroppen. Fy vad det här linnet luktar unket. Jag borde verkligen tvätta idag. Det är så tråkigt att tvätta. Varför lägger jag inte linnet direkt i tvätten. Ongen har ju knappt några rena kalsonger kvar heller. Och jag skulle testa att tvätta upp de två stickiga koftorna i den nya såpan jag köpte. Ja just ja, andas och tänk på magen.

Ställer mig i någon knepig mycket oskön ställning. Alltså vad ÄR det som hänger ut på sidan av benet där? DET ÄR JU FÖR FAN MIN MAGE! Som hänger som en påse, skjuten mot sidan av ena benet. Det ser rätt kul ut från den här vinkeln i den här ställningen lilla-knuten-runt-benet-på-Buddah. Och jag borde ju verkligen göra något åt min övervikt. Jösses. Andas var det ja. Andas. Haha, magen ser ännu roligare ut när jag står och andas såhär. Borde ta ett filmklipp och lägga upp på Instagram. Eller borde jag verkligen det. Jag ser ju riktigt fet ut. Ungefär som Gilbert Grapes morsa. Eller överdriver jag? Nå... andas... ja andas.

Tillslut kommer den bästa delen. Ska ligga platt på rygg och andas. Och känna av lugnet av yogan.

Jodå. Inser att jag har en hel del tränande framför mig. Innan jag hänger med.

2 kommentarer:

  1. Ha ha ha...detta var det roligaste jag läst på länge!!! OCH det var inte första gången jag läste det, utan det var tredje eller fjärde dagen i rad jag har gått in och läst detta inlägget. För att det gör mig glad...JÄTTEGLAD! Man behöver börja dagen med att skratta!
    Ha en trevlig helg du härligt humoristiska människa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt att läsa Gina! Det är en guldstjärna i vardagen att kunna göra någon glad.

      Radera