fredag 29 april 2016

Kritik och respons.



Vad konstigt det blir ibland. När man tycker att man presterat något bra, och får efter lång tid få en retur om att det inte alls varit som man tänkt sig. Inte alls bra. Som en kalldusch.
Det är väl kanske rätt ofta svårt att ta negativ respons. Men det beror också på hur den läggs fram. Jag brukar säga att min andra chef jag hade här i livet var så len i käften att hen kunnat avskeda en och man hade gått ut från kontoret med ett leende på läpparna och känslan av att vara bäst av alla. Tyvärr är alla inte sådana. Nu handlar det inte om att jag fått sparken, inte alls. Utan det var respons på min praktik jag gjort senaste veckorna.

Igår var hela dagen trasig för mig. Jag var ledsen och upprörd. Idag är jag lite mer arg. Det är inte att handleda en student. Att sista dagen överösa med kritik om vad som skulle gjorts annorlunda och inte! Det är sådant en måste få veta under tidens gång så en kan få utvecklas i sin framtida yrkesroll. Känner mig orättvist behandlad.

Men den här dagen fick ändå en rejäl ljusning. Fick ett samtal om att jag ska komma på intervju för ett sommarjobb inne på en klinik på sjukhuset. Jag vet ju vad jag ska ta med mig dit. Att om någon kollega upplever mig som opassande i något så ta upp det med mig direkt!

Det gäller dock ej min hårfärg eller klädstil.
Vilket jag också misstänker kan sticka i ögonen på folk. Kort, tjock och färgglad!

2 kommentarer:

  1. Efter att ha blivit underkänd på min slutpraktik (även om inte det kom helt utan förvarning) så kan jag verkligen relatera till det du skriver. Men om kommentarerna hänger mer på din hårfärg och klädstil än det praktiken handlar om så är det ju inte riktigt rätt nånstans - hoppas verkligen att det inte var huvudkritiken! Oavsett vad kritiken handlade om så hoppas jag iallafall att du kan göra något positivt av den istället för att bli sänkt av den. Det är ju så lätt att låta sig trampas ner helt av kritik om man inte har det där självförtroendet... Heja dig frugan! Jag hoppas det går bra med jobbintervjun så du får en chans till revansch snart! :)

    SvaraRadera
  2. Vilken dålig handledare!!! Hoppas du gav hen omdöme också, så hen vet vad hen kan jobba på, för att vägleda rätt nästa gång!
    Härligt med ljusningen! *tumme upp*

    SvaraRadera